1. Vad är det för dieselmotor i ECO3+?
En steg V vätskekyld fyrcylindrig motor som driver en generator på 35 kVA. Motorn har ett fast varvtal på 1500 rpm som gör att den går både tyst och billigt.
2. Hur byter man sållnät och hur lång tid tar det?
Nätet i överdäck är sidspännt och sträcks med fyra bultar på var sida. Underdäck är längsspännt och sträcks med endast två bultar. Nosen på sikten är fällbar för ännu bättre åtkomst till underdäcket. Man kan vara ensam och byta och när man gjort det ett par gånger gör man det på ca 15 minuter per däck.
3. Vad kostar ett sållnät?
Ett vanligt sållnät till överdäck kostar mellan 3000-4000 SEK. Till underdäck 2500-3000 SEK.
4. Hur gör jag om jag bara vill sortera fram en sort?
Då sorterar du bara på överdäck och underdäck lämnas tomt. Det är noga att man spänner fast spännfalsen i botten så att den inte slår för då slits siktsidan upp ganska snabbt. Likaså måste den bakre låslisten plockas ur eller spännas fast med spännband.
5. Hur högt är det att lasta i matarkupan, vad behöver jag för hjullastare?
Det är 2,9 m upp till kupan och grovstensgallret är ganska brett (3,4 m). Perfekt storlek på hjullastare är Volvo L70, L90 eller motsvarande. Det går också bra med något mindre maskiner men då behöver man bygga en liten ramp för att nå upp till kupan.
6. Vilka är fördelarna med band- respektive vibrationsmatare?
En vibrationsmatare (ECO3) är väldigt oöm och kan mata i princip allt inkl tuffa återviningsmassor. Den har dock ett mindre intervall för justering av matning och är känsligare för klabbigt och fuktigt material. En bandmatare (ECO3+) har stort intervall för matning och är helt okänslig för fukt. Däremot är den mindre lämplig för återvinningsmassor som innehåller armering eller vassa stenar.
7. Hur justeras hastigheten på mataren?
Den justeras via en frekvensomriktare och du styr den med samma radiodosa som du tippar grovstensgallret med.
8. Vad är det som brukar gå sönder?
ECO3+ är en väldigt robust maskin som delar många komponenter med våra större modeller. Man ska vara noga att efterdra sållen annars förkortar man livslängden på dem. Sköter man byte av olja och filter i motorn och smörjer lagren var 40:e timma så är det väldigt lite som går sönder.
9. Hur många smörjpunkter är det? Kan man få den med centralsmörjning?
Man kan få den med centralsmörjning men vi gör det väldigt sällan. Det är endast 6 smörjpunkter som alla är lättåtkomliga och som ska smörjas var 40:e timma. Samtliga lager på transportörerna är engångssmorda. Cylindrarnas ledlager bör smörjas någon gång per år.
10. Vad väger den, vad behöver jag för lastbil?
Den väger ca 14 ton i standardutförande så det räcker med vanlig boggibil. (Nationell lagstiftning kan variera)
11. Hur mycket bränsle drar den?
ECO3+ är extremt billig i drift och drar endast 3 l/h. Men om du har tillgång till ström är blir det ännu billigare, eftersom det bara är att sätta i kontakten och köra!
12. Hur kommer det sig att maskinen är så tyst?
Dieselgeneratorn går på endast 1500 rpm och är dessutom ljudkapslad. Vidare är sikten avvibrerad så maskinen har väldigt låga vibrationer vilket gör att den skramlar väldigt lite.
13. Hur lång tid tar det att fälla ihop och flytta?
Inför transport sänks sikten ner och transportörerna fälls in. Dessa funktioner är helt hydrauliska och det är inga lösa stag som ska skruvas av eller på, utan enbart några sprintar. Maskinen görs redo för transport på 5 minuter och lika snabbt går det att etablera på ny arbetsplats.
14. Vad har den för kapacitet?
Vid jordsortering ligger kapaciteten i regel mellan 30-150 ton/h. Den varierar kraftigt med fukt- och lerhalt, samt med hur fin fraktion man tar fram. Vid grussortering ligger kapaciteten vanligtvis på mellan 100-200 ton/h. I praktiken är det dock svårt att med en lastmaskin ligga över 100 ton/h, om man samtidigt ska lasta bilar eller bära undan material.